Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PLK przygotowują się do modernizacji linii kolejowej 8 na odcinku Sitkówka Nowiny – Tumlin, przebiegającej przez stolicę województwa świętokrzyskiego. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych SA poprawi komunikację w regionie, przyczyni się do rozwoju połączeń aglomeracyjnych oraz ułatwi dostęp do pociągów. Przebudowa stacji to szansa na pozytywną przemianę centrum Kielc. We współpracy z samorządem ma zostać opracowany szeroko zakrojony projekt zmian na torach i drogach w mieście. Pozwoli on przygotować przestrzeń do dużej urbanistycznej transformacji, w której nowa infrastruktura kolejowa umożliwi zrównoważony rozwój Kielc w kolejnych dekadach.

Przedstawiciele Miasta Kielce, PLK SA i PKP SA podpisali list intencyjny, który określa wspólne kierunki działań przy przygotowaniu zadania „Prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów etap III: odc. Tumlin – Sitkówka-Nowiny” w obszarze stolicy województwa świętokrzyskiego. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji PLK planują ogłosić w roku 2026.

List jest efektem wcześniejszej współpracy, która wstępnie określiła kierunki rozwoju centrum Kielc w kontekście planowanej inwestycji PLK SA. Głównym założeniem kooperacji z samorządem jest rozszerzenie oddziaływania inwestycji poza obszar kolejowy. Chodzi o zaprojektowanie dodatkowych rozwiązań w infrastrukturze drogowej i pieszej, takich jak nowy tunel drogowy pod stacją kolejową w ciągu ulic Czarnowskiej i Piekoszowskiej czy nowa kładka pieszo-rowerowa, która połączy stację z dworcem autobusowym i ul. Mielczarskiego.

– Kolej od początku jej istnienia w Kielcach była dla mieszkańców oknem na świat oraz symbolem otwarcia, nowoczesności i ambicji. Istotą kolei jest łączenie ludzi – i taki wydźwięk ma podpisany dzisiaj list intencyjny. Jestem przekonany, że będzie on stanowił impuls dla rozpoczęcia prac nad przekształceniem przestrzeni wokół dworca i stworzenia fragmentu nowoczesnego miasta. To przykład modelowej współpracy między rządem, koleją i samorządem: pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne mogą i powinny być katalizatorem rozwoju całych dzielnic miast – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Planowana przez nas inwestycja na linii kolejowej 8 daje niecodzienną szansę na nowe otwarcie, jeśli chodzi o komunikacyjne oblicze aglomeracji kieleckiej. Cieszę się, że nasi partnerzy z kolei i samorządu również to dostrzegają. Wspólnie będziemy działać, by to zadanie przyniosło jak największe korzyści mieszkańcom i podróżnym – dodał członek zarządu oraz dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP PLK Maciej Kaczorek.

Prezydentka Miasta Kielce Agata Wojda stwierdziła, że współpraca samorządu ze spółkami kolejowymi to krok w stronę nowoczesnego, dobrze skomunikowanego miasta. – Naszym wspólnym celem jest stworzenie zintegrowanego węzła transportowego, który połączy komunikację kolejową, miejską, pieszą i rowerową w spójną całość. Przygotowaliśmy koncepcję, która stwarza realny plan na skomunikowanie Śródmieścia z osiedlami “za torami”, uwolnienia przestrzeni na lokalizację nowych budynków biurowych i przyciągnięcia funkcji biznesowej oraz poprawienie jakości przestrzeni publicznej w okolicach dworca – mówi Wojda.

W ramach przygotowywanej inwestycji powstaną również nowe przystanki kolejowe (Kielce Witosa przy ul. Morawieckiego, Kielce Podkarczówka w okolicy ul. Jagodowej), a istniejący przystanek Kielce Białogon przy ul. Na Ługach zostanie przeniesiony. Perony zaprojektowane zostaną tak, aby ułatwiały łączenie podróży pomiędzy pociągiem a autobusem. Brana pod uwagę będzie również przebudowa łącznic kolejowych, co pozwoli na wyprowadzenie ruchu towarowego z centrum miasta.

Modernizacja linii kolejowej 8 to największa inwestycja PLK SA w województwie świętokrzyskim. Zadanie na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów zostało podzielone na trzy główne odcinki. W 2024 roku jako pierwsza zaczęła się modernizacja fragmentu Kozłów – Sędziszów. W maju tego roku podpisano umowę na prace na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin (zadanie współfinansuje Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), a w październiku ogłoszono przetarg na modernizację odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. W tym roku zapewniono również długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie do kwoty 450 mln euro.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Kaliska KD: Powiat dofinansowuje remont torów, ale nie przewozy

Pasażer

Zobacz również:

ZTM Kielce wynajmie przestrzeń na dworcu Kielce Główne

Pasażer

Kielce Główne otwarte dla podróżnych

Infrastruktura

Kielce Główne otwarte dla podróżnych

Redakcja/inf. pras. 21 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Kaliska KD: Powiat dofinansowuje remont torów, ale nie przewozy

Pasażer

Zobacz również:

ZTM Kielce wynajmie przestrzeń na dworcu Kielce Główne

Pasażer

Kielce Główne otwarte dla podróżnych

Infrastruktura

Kielce Główne otwarte dla podróżnych

Redakcja/inf. pras. 21 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij